Terapia logopedyczna dla dzieci
Terapia logopedyczna polega na kompensowaniu zaburzeń i deficytów mowy. Jej odpowiedni przebieg pozwala na skuteczne eliminowanie zaburzeń mowy, wszelkich wad wymowy, a także stymulowanie jej rozwoju. Wyeliminowanie wszelkich wad wymowy w młodym wieku ma kluczowe znaczenie – dzięki temu dorastające już dziecko uniknie kłopotów w komunikacji z rówieśnikami i będzie mogło właściwie funkcjonować w społeczeństwie. Dzięki terapii możliwe jest również podniesienie sprawności językowej, a więc umiejętności dostosowania języka do danej sytuacji.
Kiedy warto pomyśleć o terapii logopedycznej?
W sytuacji, gdy dostrzegamy, że dziecko nie potrafi wypowiedzieć pojedynczych słów około 1 roku życiu albo nie mówi prostych zdań między 2 a 3 rokiem życia. Niepokojące oznaki to również niewielka liczba słów, jakie na co dzień wypowiada dziecko, niewyraźne wypowiadanie zdań oraz brak zrozumienia poleceń albo reakcji na głos.
Przed terapią
Zanim rozpocznie się terapia logopedyczna, konieczne jest przeprowadzenie badań. W ich skład wchodzą: wywiad, badanie mowy, rozumienia i uzupełniające, dopasowane do konkretnego zaburzenia, a także obserwacja. Pozwala to określić rodzaj problemu, z jakim zmaga się dziecko oraz dopasować zakres przyszłych działań, które pomogą w zlikwidowaniu tego problemu. Badanie odbywa się w przyjaznej atmosferze, dzięki czemu dziecko może poczuć się naturalnie i w pełni bezpiecznie.
Jak przebiega terapia logopedyczna?
Zajęcia prowadzone są według indywidualnego programu terapii logopedycznej, opracowanego na podstawie diagnozy logopedycznej pacjenta.
Podczas sesji terapeutycznej dzieci wykonują ćwiczenia:
- artykulacyjne,
- oddechowe,
- słuchowe
- fonacyjne
Utrwalają prawidłowe wzorce mowy.
Sesje terapii logopedycznej to regularne spotkania, które mają stałą częstotliwość i są prowadzone przez tego samego logopedę.
Na ogół odbywają się raz w tygodniu i trwają 45 minut.
Jak długo trwa terapia logopedyczna?
Czas trwania całej terapii jest uzależniony od złożoności problemów pacjenta.
Metody, formy i techniki pracy dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości.
Terapia a bezpieczeństwo i samopoczucie dziecka
Zajęcia odbywają się w przyjaznej atmosferze szacunku, akceptacji i bezpieczeństwa. Jest to niezbędne, aby dziecko mogło poczuć się dobrze w czasie wykonywania poszczególnych zadań. Co więcej – zadanie logopedy jest zainteresowanie malucha określoną formą terapii, bo im chętniej wykonuje on poszczególne ćwiczenia, tym są one bardziej efektywne i przynoszą większą korzyść.
Warto pamiętać, że niektóre ćwiczenia mogą być powtarzane wiele razy, bo tylko w ten sposób możliwe jest utrwalenie nowych wzorców wymowy u dziecka. Logopeda tworzy więc atmosferę zabawy, by nawet najbardziej niecierpliwy młody Pacjent nie znudził się zajęciami i chętnie wykonywał kolejne ćwiczenia. Ich rodzaj i zakres jest dostosowany do etapu terapii, a także postępów, jakie robi dziecko. Bardzo ważną rolę w terapii logopedycznej odgrywa również rodzic, którego zadaniem jest monitorowanie zadań domowych, wykonywanych przez dziecko, a także obserwowanie zmian w wymowie i chwalenie dziecka, gdy słyszalny jest postęp. Warto pamiętać, że rozpoczęta terapia trwa cały czas – nie tylko w gabinecie, ale także w domu, na podwórku czy w szkole!