Diagnoza logopedyczna – podstawa sukcesu w leczeniu
Do udzielenia skutecznej pomocy osobom z zaburzeniami mowy niezbędne jest fachowe rozpoznanie problemu na podstawie diagnozy logopedycznej. Bez niej nie można postawić pierwszych kroków w leczeniu zaburzeń mowy dziecka i tym samym zakończyć całego procesu sukcesem. Prawidłowa diagnoza logopedyczna pozwoli nie tylko rozpoznać realny problem i dobrać odpowiednie metody, ale również przyspieszyć cały proces terapii, co ma ogromne znaczenie zarówno dla dziecka, jak i rodziców.
Czym jest diagnoza logopedyczna?
Diagnoza logopedyczna to ocena rozwoju mowy dziecka oraz nieprawidłowości występujących w procesie komunikowania się. Jest to również przewidywanie tendencji rozwojowych poszczególnych zjawisk logopedycznych. Dzięki niej logopeda może dowiedzieć się co dziecko już potrafi i jakie narzędzia w terapii należy wykorzystać, aby młody pacjent poprawił wymowę i aby wyeliminować jego problemy.
Przeprowadzone przez logopedę badanie ma określić charakter zaburzenia, znaleźć przyczynę zaistniałych nieprawidłowości, ustalić plan terapii oraz rokowania na przyszłość. Do logopedy nie jest potrzebne żadne skierowanie.
Kiedy wykonać badanie logopedyczne?
Badanie logopedyczne warto przeprowadzić, jeżeli niepokoi Cię rozwój mowy Twojego dziecka lub zauważasz jakiekolwiek nieprawidłowości np.:
- dziecko nie wypowiada pojedynczych słów około 1 roku życia;
- dziecko nie mówi prostych zdań między 2 a 3 rokiem życia;
- dziecko mówi mało albo niewyraźnie;
- dziecko nie rozumie poleceń kierowanych do niego albo nie reaguje na głos.
Na diagnozę logopedyczną składa się:
- wywiad – uzyskane w wywiadzie informacje pomogą określić przyczynę wady wymowy i opracować skuteczny plan terapii
- badanie mowy – kròtka rozmowa z dzieckiem oraz nazywanie obrazków w celu zbadania artykulacji
- badanie rozumienia – pojedynczych wyrazów, prostych poleceń, złożonych poleceń
- badania uzupełniające – w zależności od rodzaju zaburzenia badanie to może obejmować:
– badanie stanu i sprawności aparatu artykulacyjnego, funkcji połykowej i oddechowej, orientacyjne badanie słuchu - obserwacja
Ważne, aby przed wizytą u logopedy nie przestraszyć dziecka. Najlepiej powiedzieć dziecku, że spotka się z panią, która się z nim pobawi. Dobrze, gdyby dziecko zabrało ze sobą ulubioną zabawkę lub książkę, co ułatwi nawiązanie kontaktu.
W jakiej atmosferze należy przeprowadzać badanie logopedyczne?
Najważniejsze w trakcie badania jest zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa i odpowiednie podejście, dzięki któremu nie wystraszy się ono badania. Bo chociaż samo badanie nie jest skomplikowane, nie wywołuje dyskomfortu czy gorszego samopoczucia dziecka, mali pacjenci reagują na nie bardzo różnie.
Dzięki doświadczeniu wyniesionemu z pracy z najmłodszymi – między innymi w przedszkolu, szkole podstawowej czy świetlicy socjoterapeutycznej – doskonale rozpoznaję potrzeby najmłodszych i wiem jak podejść do nich, aby całe badanie przebiegło bezproblemowo, a jego efekty okazały się skuteczne. Zapewniam dziecku poczucie bezpieczeństwa oraz uwagę, jakiej potrzebuje – zarówno w trakcie badań, jak również późniejszej terapii. Co więcej – w trakcie terapii stosuję różnego rodzaju gry i zabawy edukacyjne, dzięki czemu dziecko jest zainteresowane zajęciami.
Co po badaniach logopedycznych?
Kiedy ustalony zostanie charakter zaburzeń logopedycznych oraz ich przyczyny, jako specjalista dobieram odpowiednie narzędzia i metody prowadzenia terapii. Każde zaburzenie różni się od siebie, podobnie jak dziecko, w związku z czym przebieg terapii zawsze ma charakter indywidualny. Jako rodzic dowiesz się o wszelkich szczegółach prowadzonej terapii, poznasz zakres prac, jakie należy wykonać z dzieckiem, aby były widoczne pozytywne efekty, a także dowiesz się jakie są rokowania na przyszłość.
Zapraszam do kontaktu – chętnie poznam problem Twojego dziecka i znajdę rozwiązanie na jego wyeliminowanie. Bez skierowania i kolejek!